Κατευθυντήριες Οδηγίες Συμπεριληπτικής Γλώσσας EDI GO

Η ΕΕ σε διάφορα στρατηγικά έγγραφα παρείχε σαφείς κατευθύνσεις για την ενθάρρυνση της κοινωνικής ένταξης, την εκτίμηση της διαφορετικότητας και την προώθηση της ισότητας των ευκαιριών για τους/τις νέους/-ες (π.χ. στη Στρατηγική της ΕΕ για τη Νεολαία και στη Στρατηγική για την Ένταξη και την Πολυμορφία στο πλαίσιο του Erasmus+). Ακόμη, σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες, οι αρχές αυτές αποτελούν τη βάση της εργασίας στον τομέα της νεολαίας (youth work).

Ωστόσο, υπάρχει πάντα η ανάγκη να προβληματιζόμαστε, να επανεκτιμούμε και, κατά συνέπεια, να βελτιώνουμε τις πρακτικές και τις πολιτικές που εφαρμόζουμε στην καθημερινή μας πρακτική ως οργανισμοί εργασίας για τη νεολαία.

Κύριος στόχος του έργου EDI GO είναι να υποστηρίξει τις οργανώσεις νεολαίας που εργάζονται με νέους/-ες μέσω της ενίσχυσης και βελτίωσης των εσωτερικών καλών πρακτικών που προωθούν την ισότητα (Equality), τη διαφορετικότητα (Diversity) και την ένταξη (Inclusion) ή αλλιώς των πρακτικών EDI. Το εν λόγω έργο αναμένεται να αναπτύξει την ολιστική προσέγγιση των οργανώσεων για την επανεξέταση των πρακτικών EDI που εφαρμόζουν σε διάφορες πτυχές τους, δρομολογώντας έτσι δυνητικά οργανωτικές αλλαγές.

Γιατί να χρησιμοποιήσετε τις Κατευθυντήριες Οδηγίες Συμπεριληπτικής Γλώσσας EDI

Με τον όρο «συμπεριληπτική γλώσσα» εννοούμε «τη χρήση λέξεων, φράσεων και εκφράσεων που σέβονται, τιμούν την ποικιλομορφία των ανθρώπων και αποφεύγουν τη γλώσσα αποκλεισμού» (Farr &Olson, 2022.) Η χρήση γλώσσας αποκλεισμού τις περισσότερες φορές δεν είναι κακόβουλη, αλλά μπορεί να επηρεάσει την ισοτιμία των ανθρώπων και να οδηγήσει σε απουσία αίσθησης του ανήκειν.

Η χρήση γλώσσας που στερείται συμπεριληπτικότητας μπορεί να στηρίξει ασεβείς, διαστρεβλωμένες και υποτιμητικές αφηγήσεις και υποθέσεις για άτομα ή κοινότητες. Τα άτομα που έρχονται αντιμέτωπα με γραπτό υλικό που περιέχει στιγματιστική και προκατειλημμένη γλώσσα μπορεί να εσωτερικεύσουν αυτές τις αντιλήψεις και να αναπτύξουν απόψεις που συνδέονται με συγκεκριμένες λέξεις ή ετικέτες. Κατά συνέπεια, τα άτομα που ανήκουν σε συγκεκριμένες δημογραφικές ομάδες μπορεί να αντιμετωπίσουν αυξημένη ψυχική δυσφορία, εσωτερικευμένο στίγμα, αίσθημα αναξιότητας, αυξημένο κίνδυνο αποξένωσης από την οικογένεια ή τους κοινωνικούς κύκλους, μειωμένη αυτοεκτίμηση (που πιθανόν να ωθεί σε συμπεριφορές με σχετικούς κινδύνους), απώλεια ελπίδας και αντιληπτή ή πραγματική μείωση του εισοδήματος (Farr & Olson, 2022).

Ως εκ τούτου, είναι εξαιρετικά σημαντικό εμείς, οι εργαζόμενοι/-νες στον τομέα της νεολαίας, να καταβάλουμε προσπάθεια να επανεξετάσουμε τη γλώσσα που χρησιμοποιούμε, να δούμε πώς μπορούμε να την κάνουμε (ακόμη) πιο συμπεριληπτική και πώς να αποκτήσουμε μεγαλύτερη επίγνωση των πιθανών αδικιών που εν γνώσει ή εν αγνοία μας μπορεί να επιφέρουμε με τις λέξεις. Ακόμη, θα πρέπει να λαμβάνουμε υπόψη μας τη διαθεματικότητα, τόσο τη δική μας όσο και των νέων ανθρώπων με τους οποίους εργαζόμαστε.

Η χρήση συμπεριληπτικής γλώσσας υποδηλώνει την αναγνώριση της ύπαρξης διαφόρων αδικιών στην κοινωνία και του πλούτου της ποικιλομορφίας στην κοινωνία με τρόπο που στέλνει στους/στις συνομιλητές/-τριες, στην περίπτωσή μας τους/τις νέους/-ες, το μήνυμα ότι βρίσκονται σε ένα ασφαλές περιβάλλον όπου μπορούν να αισθάνονται ελεύθεροι/-ρες να είναι ο πλήρης αυθεντικός εαυτός τους.

Πώς να χρησιμοποιήσετε το παρόν έγγραφο

Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε αυτό το έγγραφο ανεξάρτητα, αλλά για να βελτιώσετε τις πρακτικές EDI σε όλα τα οργανωσιακά επίπεδα, προτείνουμε να το χρησιμοποιήσετε σε συνδυασμό με το Εργαλείο Χάρτα Σημείων EDI. Μια πρόταση για τον τρόπο χρήσης του εν λόγω εγγράφου μπορείτε να βρείτε στο πρόγραμμα κατάρτισης που αναπτύχθηκε στο πλαίσιο του έργου EDI GO.

Το παρόν έγγραφο αποτελείται από τέσσερα (4) μέρη:

Το 1ο μέρος είναι ένα Γλωσσάρι στο οποίο επισημαίνονται με αλφαβητική σειρά ορισμένοι από τους βασικούς όρους που είναι πιθανό να συναντήσετε κατά την εργασία με νέους/-ες όσον αφορά θέματα EDI.

Στο 2ο μέρος, παρουσιάζονται ορισμένες από τις αρχές της συμπεριληπτικής γλώσσας που μπορούν να σας καθοδηγήσουν σε διάφορα πλαίσια, όταν δεν είστε σίγουροι/-ρες για το ποιες επιλογές λέξεων είναι πιο συμπεριληπτικές.

Το 3ο μέρος περιλαμβάνει έναν πίνακα που παρουσιάζει όρους που συναντώνται συχνά κατά την εργασία με νέους/-ες ή διάφορες ομάδες, οι οποίοι χωρίζονται σε τρεις (3) κατηγορίες: Τι αποφεύγουμε / Τι χρησιμοποιούμε / Γιατί; Αυτή η ενότητα παρέχει πρακτική καθοδήγηση για τη χρήση της γλώσσας, με σαφείς συστάσεις σχετικά με τους όρους που πρέπει να αποφεύγετε και να χρησιμοποιείτε κατά την αλληλεπίδραση με ποικιλόμορφες ομάδες, όπως οι νέοι/-ες. Θα σας βοηθήσει να προωθήσετε τη συμπεριληπτικότητα εξηγώντας τους λόγους για κάθε σύσταση, να ενθαρρύνετε την επικοινωνία με σεβασμό και να αποφύγετε τη χρήση γλώσσας που θα μπορούσε να προσβάλει ή να αποκλείσει ορισμένα άτομα.

Το 4ο και τελευταίο μέρος περιέχει πολλούς χρήσιμους συνδέσμους (links) που θα σας οδηγήσουν στη Χάρτα Σημείων EDI και θα σας δώσουν πρόσθετες πληροφορίες για το πώς να κάνετε τη χρήση της γλώσσας στον οργανισμό σας πιο συμπεριληπτική, καθώς και μια επισκόπηση του τρόπου με τον οποίο μπορούμε να συμβάλουμε στη βελτίωση των συμπεριληπτικών πρακτικών σε όλα τα οργανωσιακά επίπεδα.